تبلیغات
<بصیرت و حقیقت - غدیر، روز یأس كفّار و اكمال دین‏
 
بصیرت و حقیقت
هنوز برای تازه شدن دیر نیست...
                                                        
درباره وبلاگ

"بسم الله الرحمن الرحیم"

در اینجا ما به دنبال حقیقت میگردیم.
حقیقتی که باورمان باشد نه شعارمان.
ایا حقیقت به سراغمان خواهد امد یا خود باید پی ان بگردیم؟!
به امید ان روز که نور حق را فهمیده و با کمک ان به سایه بصیرت برسیم...
در اینجا ما به دنبال موضوعات شخصی و پیروی کردن بدون چون و چرا از شخص خاصی نیستیم بلکه از تفکرات درست و حقیقی استقبال و قدردانی میکنیم.
امید که این عمل کوچک در راستای رضای خداوند و کمک به فهم ضرورت ظهور و رضای حضرت ولی عصر (عج) وکمک به اسلام ناب و مسلمین و حق طلبان جهان قرار گیرد.



با نظرات و پیشنهادات خودتون مارو در راستای بهتر کردن مطالب یاری کنید.
با تشکر مدیریت سایت

توجه 1: کپی برداری با ذکر منبع مجاز میباشد.

توجه 2: برای استفاده بهتر از وبلاگ ترجیحآ از مرورگر های بروز مانند 9,IE 8 یا از مرورگرهای بروز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده کنید.




مدیر وبلاگ : امین هنر

نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جنبش سایبری 313

همیاران جنبش مصاف

به نام خدا ، به یاد خدا ، برای خدا کلیک کنید

عصر ظهور

طرح بیعت منتظران با امام زمان (ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

غدیر یكى از روزهاى بسیار مهم در تاریخ زندگى پیامبر اسلام(ص)، بلكه مهمترین حادثه در تاریخ اسلام است. زیرا روزى است كه پیامبر اسلام(ص) امیرالمؤمنین على را رسماً براى جانشینى خود تعیین كرد. روزى كه كفّار در میان امواج یأس فرو رفتند، زیرا آن‏ها انتظار داشتند كه آئین اسلام قائم به شخص باشد و با از میان رفتن پیامبر اوضاع به حال سابق برگردد و اسلام به تدریج برچیده شود، چنان كه در جنگ احد وقتى كه پیامبر(ص) مجروح شد و عدّه‏اى شایع كردند كه آن حضرت كشته شد. شیوع این خبر باعث ایجاد امید و اثر مثبت در كفار و مشركان و تزلزل در میان مسلمانان گردید به گونه‏اى كه عدّه‏اى به سرعت از میدان جنگ خارج شدند، آیه‏اى نازل شد كه آن آیه حكایت از این حقیقت دارد كه دین اسلام قائم به شخص نیست بلكه آئینى است كه تا ابد جاودان خواهد ماند. از این رو فرمود: «و ما محمّد الّا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم على اعقابكم و من ینقلب على عقبیه فلن یضرّاللّه شیئاً و سیجزى اللّه الشاكرین؛(1) محمّد(ص) تنها فرستاده خداست.

 

پیش از او هم فرستادگانى بودند كه از دنیا رفتند اگر او بمیرد یا كشته شود باید شما سیر قهقرایى كنید و به آئین بت پرستى برگردید به آن‏ها كه به عقب برگردند و به دوران كفر و بت‏پرستى باز گردند تنها به خود زیان مى‏رسانند نه به خدا زیرا با این عمل تنها سعادت خود را از بین برده و گرفتار شقاوت مى‏شوند و خدا كوشش شاكران را پاداش مى‏دهد.»
در واقع خدا با نزول این آیه به همه جهانیان از جمله به مسلمانان توجه مى‏دهد كه اسلام قائم به فرد و شخص نیست از این رو همگان باید بدانند اسلام ماندنى است، در مكّه نیز وقتى عبداللّه پسر پیامبر از دنیا رفت. مشركان به دلیل این كه فرزند پسر را تداوم بخش برنامه‏هاى پدر مى‏دیدند. تصور مى‏كردند با رحلت پیامبر اكرم(ص) برنامه‏هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذكور تعطیل خواهد شد، خداوند سوره كوثر را بر آن حضرت نازل كرد تا این سوره پاسخى باشد به مشركان و كفار و این كه دشمن پیامبر ابتر است و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد بلكه به بقاء خودش ادامه خواهد داد.
یكى از مراحلى كه قرآن یأس كفار را اعلام مى‏كند روز غدیر است. زیرا هنگامى كه مشركان مشاهده كردند مردى كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پیامبر در میان مسلمانان بى‏نظیر بود به عنوان جانشینى آن حضرت انتخاب شد و از مردم براى او بیعت گرفت، یأس وناامیدى نسبت به آینده اسلام آن‏ها را فرا گرفت و دریافتند كه این دین و آئین ریشه‏دار و پایدار است. از این رو قرآن فرمود: «الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلاتخشوهم و اخشون... .(2)»
امروز كفار از دین شما ناامید شدند، اول باید دید طمع كافر چه بود و حد و مرز آن چه اندازه بوده است تا معلوم شود كه امروز چه حادثه‏اى اتفاق افتاد كه توانست مخالفان اسلام را با تمام گستردگى آن و دشمنى آنان با كمال شدتش مأیوس و نا امید كند وقتى اسلام ظهور كرد، كافران اعم از مشركان و یهودیان و مسیحیان به مبارزه با آن برخاستند زیرا آیین و دین خود را بر حق مى‏دانستند و روى تعصب و رسوبات جاهلى شرك را صحیح مى‏دانستند و سرانشان براى منافع مادیشان در حفظ آن مى‏كوشیدند و به یكدیگر مى‏گفتند بروید بت‏ها را حفظ كنید، براى آن‏ها در مقابل مشكلات صبر كنید كه بت‏پرستى و حفظ بت‏ها امرى است كه روى آن تصمیم گرفته شده است همان طورى كه خداوند درباره امور مهم مى‏فرماید: انّ ذلك من عزم الامور؛(3) یعنى كارى است كه باید درباره آن تصمیم گرفت.
یهودیان و مسیحیان هم دین خود را الهى و برحق مى‏دانستند و مى‏گفتند: «لن یدخل الجنة الامن كان هوداً او نصاراً».(4)
از این رو گاهى رسول خدا را دیوانه و گاهى ساحر و گاهى كاهن و گاهى شاعر مى‏خواندند در واقع آن‏ها بر دو كار تصمیم گرفته بودند.
1- آیین خود را حفظ كنند از این رو مى‏گفتند بروید و دین خود را حفظ كنید.
2- از طرفى تلاش مى‏كردند تا اسلام را به هر وضعى است نابود كنند: «یریدون ان یطفئوا نور اللّه بافواههم؛(5) تلاششان این بود كه نور خدا را خاموش كنند و براى خاموش كردن نور الهى هم مشركین نقش داشتند و هم كافران اما خداوند نورش را تمام مى‏كند، آن‏ها مى‏خواستند دین شما را از شما بگیرند، شایان ذكر است، در واقع دشمنى و مخالفت مشركان و كافران مخالفت اقلیمى و براى آب و خاك نیست بلكه براى خاموش كردن چراغ دین است و آن‏ها از هر فرصتى براى این منظور استفاده مى‏كنند بنابراین با این كه كافران و مشركان مى‏خواستند با به سازش كشاندن پیامبر و برافروختن شعله جنگ و خاموش كردن نور الهى، دین را از بین ببرند اما در روز عید غدیر حادثه مهمى رخ داد كه كافران مأیوس شدند و آن نصب على(ع) به عنوان ولى و جانشین پیامبر(ص) بود زیرا آن‏ها على(ع) را شناخته بودند كه او كیست و چه مى‏كند و چه مى‏گوید، از این رو با روى كار آمدن على(ع) آن طمع خام به یأس مبدّل شد.
منشأ یأس كفّار آن است كه با نصب على(ع) دین داراى ولى و قیّم شد. دین از این كه به شخص قائم باشد خارج و به معصوم متكى شد، در عصر پیامبر حفظ دین بر عهده پیامبر(ص) است و بعد از ارتحال آن حضرت بر عهده اهل بیت (ع) خواهد بود.
بعد از بیان این مطلب به مسلمانان فرمود: از كفار نترسید و از من بترسید یعنى خطرى از ناحیه كفّار شما را تهدید نمى‏كند و اگر خطرى است از ناحیه خودتان هست. زیرا خداى سبحان وضع هیچ قومى را دگرگون نمى‏كند چز آن كه خودشان در خویشتن خویش دگرگونى ایجاد كنند «انّ اللّه لا یغیّر ما بقوم حتى یغیّروا ما بانفسهم(6)».
و ملتى اگر این تحول در آن‏ها ایجاد شده و خدا ترس شدند همگان از آن‏ها مى‏ترسند و آن هم عالم شدن است «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء »(7).
فقط عالمان از میان بندگان الهى خدا ترسند. و انسان خداترس مطیع خدا و مطیع خدا از روحیه بسیار بالایى برخوردار خواهد بود و انسان هایى كه داراى روحیه مقاوم باشند در مقابل دشمن پیروزند به ویژه اگر رهبرى عادل و دین‏شناسى هدایت مردم را برعهده بگیرد. در تفسیر على ابن ابراهیم آمده است كه یأس كفار براى آن است كه ولایت امیرالمؤمنین على ابن ابیطالب نازل شده است.(8)

اجراى عدالت توسط رهبر سبب یأس دشمن

حضرت على (ع) در نهج البلاغه فرمود: اگر والى رهبر سیاسى نصب شد كه رابطه او با مردم بر اساس قسط و عدل باشد. هم مردم حقشان را اداء كنند و هم والى قسط و عدل را رعایت كند چنین نظامى ماندنى است و دشمنانى كه طمع در نابودى و براندازى آن نظام را داشته باشند ناامید و مأیوس خواهند شد.
واعظم ما افترض سبحانه من تلك الحقوق حق الوالى على الرّعیه و حقّ الرعیة على الوالى فریضة فرضها الله سبحانه على كلٍّ فجعلها نظاماً لالفتهم و عزّاً لدینهم فلیست تصلح الرعیة الّا بصلاح الولاة و لا تصلح الولاة الّا باستقامة الرعیة فاذا ادّت الرعیة الى الوالى حقّه و ادى الوالى الیها حقّها عزّ الحق بینهم و قامت مناهج الدین و اعتدلت معالم العدل و جرت على اذلالها السنن، فصلح بذلك الزمان و طمع فى بقاء الدولة و یئست مطامع الاعداء؛(9).
در بیان حقوق الهى بزرگترین حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حق واجبى كه خداى سبحان بر دو گروه لازم شمرده و آن را عامل پایدارى پیوند ملت و رهبر و عزت دین قرار داد.
پس رعیت اصلاح نمى‏شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمى‏شوند جز آن كه رعیت و مردم درست كار باشند.
آنگاه كه مردم حق رهبرى را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزّت مى‏یابد و راه‏هاى دین پدیدار و نشانه‏هاى عدالت بر قرار و سنت پیامبر(ص) پایدار گردد پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت امیدوار و دشمن در آرزویش مأیوس مى‏شود.»

الیوم اكملت لكم دینكم

در روز غدیر بانصب على ابن ابیطالب (ع) دین كامل شد زیرا رهبرى پیدا كرد كه هم دین شناس است و هم عادل و معصوم است و هم دین را در همه ابعاد زندگى فردى و اجتماعى اجرا مى‏كند. امام باقر(ع) فرمودند: بنى الاسلام على خمسة اشیاء على الصلاة و الزكاة و الحج و الصوم و الولایة. قال زراره و اىّ شى‏ء من ذلك افضل فقال: الولایة افضل، لانّها مفتاحهن و الوالى هو الدلیل علیهنّ؛(10)
دین داراى پنج پایه است: 1- نماز 2- زكات 3- حج 4- روزه 5 - ولایت از آن حضرت سئوال شد كدام یك از این پنج پایه ارزش مندتر است فرمود: ولایت با فضیلت‏ترین و با ارزش‏ترین آن هاست و براى این كه كسى خیال نكند كه ولایتى كه افضل بناهاى اسلام است به معناى محبت و اعتقاد به حقانیت اهل بیت و یا ولایت تكوینى است فرمود: ولایت كلید و مفتاح همه آن‏ها و والى دلیل بر آن‏ها ست. یعنى ولایت به معناى حكومت و زعامت سیاسى است و آن كه زعامت سیاسى جامعه را برعهده دارد والى مسلمین است. او چون دین شناس و دین باور و متین و مفسّر دین و مجرى حدود آن و مدافع حریم است. كلید دین است. و اگر دین داراى ولى و قیمى با اوصاف گذشته باشد مقوّم دین و موجب كمال دین است، ناگفته نماند كه دین اسلام در زمان پیامبر(ص) نیز كامل بود زیرا در آن زمان قیّم و شارح و مبیّن دین و عامل و مجرى حدود و مدافع آن شخص آن حضرت بوده است و بعد از ارتحال آن حضرت این شئون برعهده خلیفه آن حضرت است و این خلیفه باید با مستخلف عنه سنخیّت و هماهنگى داشته باشد و لذا جانشین رسول خدا از مقام عصمت برخوردار بود تا بتواند با برخوردارى از این ویژگى به تفسیر معصومانه وحى و اجراى آن بپردازد.

مراد از كمال دین

واژه كمال در لغت مقابل نقص به كار مى‏رود و هنگامى چیزى بدان متصف شود كه هدف مورد نظر را بر آورده نماید بنابراین تعیین (دقیق حد و مرز معناى آن وابسته به هدفى است كه از متعلق آن مد نظر است.
هنگامى كه این واژه براى دین به كار مى‏رود اول باید هدف آورنده آن را شناخت قدر جامع و مشترك همه ادیان الهى كه همان دین پذیرفته شده در نزد خداى سبحان است، اسلام است، ان الدین عندالله الاسلام؛(11).
و اگر كسى غیر از آن دینى را انتخاب كند پذیرفته نخواهد شد و من یتبغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه ؛(12).
و معناى دین در واقع تسلیم و انقیاد و فرمان بردارى در برابر خداى سبحان و فرمان‏هاى اوست و به عبارت دیگر دین در لغت به معناى خضوع و انقیاد در برابر برنامه و مقررات معیّن مى‏آید و در قرآن به معناى مجموعه معارف و احكام و مقرراتى اطلاق شده كه از جانب خداى سبحان نازل گشته تا برنامه زندگى بندگان باشد و مردم نیز باید در برابر آن مقررات و معارف تسلیم و منقاد باشند و دین در قرآن به كمال وصف شده است و حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز آن را به كمال وصف كرده است. از جمله در خطبه 86 فرمود :و انزل علیكم الكتاب تبیانا لكل شى‏ء و عمّر فیكم نبیّه ازماناً حتى اكمل له و لكم فیما انزل من كتابه دینه الذى رضى لنفسه و انهى الیكم على لسانه؛(13).
خداى سبحان كتاب و قرآن را بر شما نازل كرد كه بیان گر همه چیز است و تمام امورى كه به هدایت و سعادت و نجات انسان‏ها مربوط است در آن بیان شده است و پیامبر را آن مقدار در میان شما عمر داده كه براى شما و او دینى را كه مورد رضاى اوست و در كتاب آسمانى اش نازل كرده كامل نماید و برزبان پیامبرش اعمالى را كه بر شما لازم بود رسانده است.
بر اساس این فراز از خطبه نهج البلاغه خداى سبحان به پیامبرش فرصت داده كه همه گفتنى‏ها را بگوید و دین و آیین خدا را كامل گرداند و آن چه كه هدف اصلى از بعثت آن حضرت است یعنى مسئله انسان سازى و سعادت بشر در تمام زمینه هاست در بردارد. از جمله مسئله رهبرى دین بعد از خودش را نیز معرفى كرده است. در خطبه 183 نیز فرمود: القرآن آمرزاجر و صامت ناطق حجة الله على خلقه اخذ علیه میثاقهم و ارتهن علیهم انفسهم اتمّ نوره و اكمل به دینه .
قرآن امر كننده و باز دارنده است، خاموش گویا و حجت خدا بر خلق است، خداوند پیمان عمل به آن را از بندگانش گرفته و آنان را در گروه دستورات قرآن قرار داده است، نور خدا را در میان بندگان به وسیله آن كامل ساخت و دین و آیینش را با آن به حد كمال رساند.
در خطبه 18 نیز در جواب كسانى كه آراى متفاوت ارائه مى‏نمایند فرمود: ام انزل الله دیناً تاما فقصّرالرسول عن تبلیغه و ادائه و الله سبحانه یقول: ما فرطنا فى الكتاب من شى‏ء و فیه تبیان لكلّ شى‏ء.
آیا خدا دین كاملى نازل كرده است ولى پیامبر در تبلیغ و اداء آن كوتاهى نموده است حال آ نكه خداى متعال مى‏فرماید: ما چیزى در قرآن فروگذار نكردیم و در قرآن بیان همه چیز آمده است.
بدیهى است هیچ مسلمانى این احتمال را درباره پیامبر نمى‏دهد كه او در تبلیغ و اداء رسالت خود كوتاهى كرده باشد چرا كه در تبلیغ و اداى وحى معصوم است بنابراین در تبلیغ رسالت و وحى الهى كوتاهى نكرده است.
با توجه به این كه دین خدا كامل است و در روز غدیر به كامل بودن خبر داده است لازم است بدانیم كه كمال دین تنها به بیان احكام الهى نیست بلكه این دین به مبیّن و شارح معصوم و مجرى معصوم دارد كه هم دین را به طور صحیح بیان كند و هم از تحریف و ایجاد بدعت در دین جلوگیرى نماید و هم آن را به طور صحیح و كامل اجراء نماید و این، تحقق پیدا نمى‏كند جز این كه پیامبر مسئول این وظیفه مهم را مشخص نماید و از ین رو در روایات كمال دین را به ولایت امیرالمؤمنین (ع) مى‏داند و این امر در روز عید غدیر خم تحقق پیدا كرده است. پیامبر اكرم(ص) فرمود: «یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذكره فیه بنصب اخى على ابن ابیطالب (ع) علماً لامتى یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى اكمل الله فیه الدین و اتمّ على امتّى النعمة و رضى بهم الاسلام دیناً؛(14) روز غدیر خم از با فضیلت‏ترین عیدهاى امت من است و آن روزى است كه خداى سبحان به من امر كرد تا برادرم على را به عنوان نشانه امتم منصوب كنم تا آنها بعد از من به وسیله وى هدایت شوند و این روز همان است كه دین در آن كامل شده ونعمت بر امتم تمام گردید. و اسلام به عنوان دین براى آنها پسندیده شده است» و در حدیث دیگرى امام رضا(ع) فرمود: «و امرالامامة من تمام الدین؛(15) تمام و كمال دین به امر امامت است.» سرّ آن همان است كه گفته شد، امام هم این را تبیین مى‏كند و هم از تحریف آن جلوگیرى مى‏نماید و هم نمى‏گذارد در دین بدعت ایجاد شود و هم دین را درست اجرا مى‏كند.

و اتممت علیكم نعمتى

خدا در روز عید غدیر نعمت خود را بر امت مسلمان به اتمام رساند و آئین اسلام به تكامل نهایى خود رسید. زیرا بدون تعیین جانشینى براى پیامبر و بدون روشن شدن وضع آینده مسلمانان این آئین به تكامل نهایى نمى‏رسد.
براساس این آیه دین نعمتى است كه روابط انسان را با خلق و خالق و نظام هستى تنظیم مى‏كند و زمینه عبادت و عبودیت را براى او فراهم مى‏سازد و با انتخاب جانشین براى پیامبر این نعمت ویژه و مطلق الهى به مرحله پایانى خود مى‏رسد و با نصب على(ع) به عنوان جانشین، اسلام نیز به كمال لازم خود رسیده است.

و رضیت لكم الاسلام دینا

اسلام را به عنوان دین نهایى براى شما پذیرفتم یعنى روز غدیر روزى بود كه اسلام با تكمیل برنامه هایش به عنوان آیین نهایى از طرف خداوند پذیرفته شده است و با توجه به این كه در این روز على(ع) به عنوان جانشین پیامبر منصوب شد روشن مى‏شود كه نعمت الهى بدون جهت یافتن با رهبرى الهى تمام و مرضىّ خدا نیست.
خداى سبحان در سوره نور كه پیش از سوره مائده بر پیامبر نازل شده است فرمود: «وعدالله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فى الارض كمااستخلف الذین من قبلهم و لیمكنّن لهم دینهم الذى ارتضى لهم ولیبدّلنّهم من بعد خوفهم امناً؛(16).
خدا به آنهایى كه ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند وعده داده است كه آنها را خلیفه خدا در روى زمین قرار دهد، همان طور كه پیشینیان آنان را چنین كرد و نیز وعده داد آئینى را كه براى آن پسندیده است مستقر و مستحكم گرداند و بعد از ترس به آن‏ها آرامش بخشد.»
بر اساس این آیه خداى متعال به مؤمنان و كسانى كه عمل صالح انجام دهند وعده داده است كه آئینى را كه پسندیده است در روى زمین مستقر مى‏سازد و زمانى اسلام در زمین مستقر و ریشه‏دار شد كه با ولایت توأم شده است.
اگر در این آیه به مؤمنان وعده داده است كه سه ویژگى به افراد با ایمان اعطاء مى‏كند و آن خلافت در روى زمین و امنیت و آرامش براى پرستش پروردگار و استقرار دینى كه مورد رضاى خدا مى‏باشد با وعده‏ها در روز عید غدیر با نصب على (ع) و با نزول آیه اكمال دین جامه عمل پوشیده است زیرا در این روز نمونه كامل فرد با ایمان و عمل صالح یعنى على ابن ابیطالب (ع) به جانشینى پیامبر مبعوث شده است.

نتیجه‏ گیرى

با توجه به مجموع مطالبى كه در رابطه با آیه اكمال دین مطرح شده روشن مى‏شود كه امامت و ولایت از اركانى است كه با تحقق آن، هم كفار مأیوس مى‏شوند و هم دین كامل مى‏گردد و هم نعمت خدا به پایان مى‏رسد و هم دین اسلام به عنوان دین پسندیده مرضىّ خدا قرار مى‏گیرد. بنابراین پذیرش امامت و ولایت به عنوان امرى اعتقادى از اهمیت فوق العاده‏اى برخوردار است كه همگان باید آن را بپذیرند و به آن ایمان پیدا كنند.
---------------------------------------------------
  • پی‌نوشت‌ها:
  • 1. سوره آل عمران، آیه 144.
    • 2. سوره مائده، آیه 3.
    • 3. سوره لقمان، آیه 17.
    • 4. سوره بقره، آیه 111.
    • 5. سوره توبه، آیه 32.
    • 6. سوره رعد، آیه 11.
    • 7. سوره فاطر، آیه 28.
    • 8. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 587.
    • 9. نهج البلاغه، خطبه 216.
    • 10. اصول كافى، ج 2، ص 18.
    • 11. سوره آل عمران، آیه 19.
    • 12. همان، آیه 85.
    • 13. نهج البلاغه، خطبه 86.
    • 14. تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 589.
    • 15. همان.
    • 16. سوره نور، آیه 55.
  •  فارس
  • نویسنده: عبدالله جوادى آملى
  • برگرفته از جنبش سایبری 313




نوع مطلب : بررسی های تاریخی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی واقتصادی، 
برچسب ها : غدیر، روز یأس كفّار و اكمال دین‏، روز غدیر و اکمال دین،
لینک های مرتبط :




شنبه 19 فروردین 1396 02:35 ب.ظ
I was suggested this blog by way of my cousin. I'm not sure whether or not this publish is written through him as no one else recognize such
exact approximately my problem. You're wonderful!

Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر